pátek 23. června 2017

Nejoblíbenější veganský chlebíček s ořechy

Už dlouho jsem nic nepřidávala. Asi nějak nebyla chuť či psát v tom blázinci kolem dětí i když receptů vzniklo mnoho.

Chci se ale podělit o můj oblíbený recept, který vznikl z klasického banánového chlebíčku z jakýchsi amerických stránek. Banány, hromada vajec, hromada cukru. Já ho chtěla předělat na zdravý a zároveň veganský a tak jsem postupně upravovala, ubírala cukr, měnila mouky i ovoce.. až vzniklo chlebíčků mnoho (má rodina už asi jiný koláč za poslední dobu ode mne nejedla) a já si vychytala svůj recept s aquafabou.

Co je aquafaba? Je to taková veganská náhražka bílků. A je vlastně zadarmo. Kupte si skleničku (DM) nebo plechovku cizrny, udělejte si třeba hummus nebo curry a tu vody nevylévejte. Ta voda je totiž ta aquafaba. Nadšenců, kteří dokáží z aquafaby dělat i makronky či jiná kouzla, je mnoho. Já zatím zkoušela pusinky (přiznám se, byl to velice špatný výsledek) a nadchla se pro chlebíčky (ty byly skvělé od začátku).

Jak už jsem kdysi psala, jsem wannabe vegan. Prostě bych jednou možná vegan být chtěla, ale zatím mi to úplně nejde a některé potraviny jím pořád. Třeba mám občas chuť na volské oko.

Už dlouho ale bez vajíček peču. Jsou to taková skrytá vajíčka a přijde mi zbytečné je používat. Vajíčka v těstě koláčků nahrazuji lněným semínkem (možností je ale víc - hraška, rozmixovaný banán, jablečné pyré..), ale když chci šlehané bílky, musím sáhnout po cizrně. Respektivě po té vodě z cizrny. Nebojte se, ta voda, navíc vyšlehaná, nemá s chutí cizrny pranic společného. Nikdo nepozná, že je to voda z cizrny, neboli aquafaba a ne bílky.

A tady máte chlebíček bez cukru, bez lepku, bez mléka a bez vajec. Variant uvádím více, podle toho co už mám vyzkoušeno. Ano, vypadá to trošku jako recept od Jirky Babicy (když nemáte tohle, dejte tohle... ale holt takhle funguje ta moje alchymie v kuchyni)


1 menší banán (kdo nechce chlebíček banánový, doporučuji i verzi s nastrouhaným jablíčkem)
100g sušených datlí (namočených na pár hodin a poté vymačkaných) nebo datlové pasty (kdo nemá datle nebo pastu, přidá ještě 1 banán a asi 70g agáve, javorového či jiného oblíbeného sirupu nebo kokosového či třtinového cukru)
150g pohankové mouky (pokud netrváte na bezlepkovosti, dobře funguje i špaldová hladká, špaldová celozrnná nebo i pšeničná polohrubá)
100-150g vlašáků (dobré jsou také nasekané mandle)
100g oleje (dávám různé.. zkoušela jsem kokosák, kvalitní olivový, ořechový i slunečnicový)
1 čl jedlé sody
špetka soli
voda z jedné konzervy cizrny
já přidávám ještě kardamon, skořici a zázvor

Troubu si rozehřejeme na 160°C

Chlebíček je možno dělat i úplně bez banánů či jablek, ty datle to osladí dostatečně.
Banány v těstě ale hezky nahrazují žloutky a dělají pěknou krémovou konzistenci. Abych měla tu hezkou krémovou konzistenci i bez banánů, začínám chlebíček tak, že v misce ponorným mixérem rozmixuji datle s olejem. Vznikne takový krém, vlastně něco jako sladká majonéza. Když dochucuji banánem či jablkem, vmixuji je také.

K tomuto krému přidám  mouku, koření, sodu, špetku soli, vmíchám ořechy.

Do nějaké jiné nádoby si vliji vodu z cizrny a šlehačem na šlehačku či bílky šlehám. Nemusí to být do tuha, stačí minuta až dvě, dle výkonu šlehače. Uvidíte ale jak rychle se to promění v bílou našlehanou hmotu podobnou šlehaným bílkům.Tu pak lehce vmícháme do moukovo-ořechové směsi.

Formu na chlebíček, do které budeme těsto nalévat, můžeme buď vystlat pečícím papírem nebo vymazat olejem a vysypat strouhaným kokosem.
Pokud máte formu silikonovou, nemusíte s ní dělat nic. Šup s chlebíčkem do vyhřáté trouby na 40-50 min. Po vytažení nechte chlebíček ještě trochu chladnout ve formě aby tak nějak ztuhnul, pak ho ale vyklopte na mřížku aby naopak nebyl moc vlhký. No a do rána tam na vás klidně může počkat

Dobrou chuť!

Nějak se ty chlebíčky snědly dříve než se vyfotily, mám tu jen jeden











Žádné komentáře:

Okomentovat