sobota 14. února 2015

Óda na červenou řepu

Obecně se snažím (ani ne tak dle makrobiotiky či ayurvédy jako spíš na bázi vlastních chutí a rozumu), jíst jídla lokální a sezónní. Je zima a pravda, kdybychom neměli dováženou zeleninu či ovoce, zbývaly by nám uskladněné brambory, jablíčka, zelí a řepa, maximálně nějaké ty oříšky a obiloviny. Obchody jsou naštěstí plné i jiných lákavých surovin, takže výběr je veliký. Já ale právě ta jablíčka a zelí preferuji a tak dnes zůstanu u povídání o surovinách místních a to konkrétně o červené řepě.

Červenou řepu rozhodně nemají všichni rádi. Buď ji nejedí vůbec (navzdory ujišťování rodičů, že je to skutečně zdravé), nebo jedí jen takovou tu nakládanou ze supermarketu či od babičky. No a pak jsou tací (včetně mě), kteří milují řepu nejen vařenou a pečenou, ale také syrovou, sušenou a kvašenou.
Já si cestu k řepě našla vlastně až před 2mi lety, kdy jsem dceři vařila první příkrmy. Dušená (a zoufale neochucená :) ) řepa byla jednou z nich. Postupně jsem řepě přicházela na chuť a začala s ní experimentovat či se inspirovat.

A teď budu citovat ty naše babičky a rodiče. "Červená řepa je zdravá". Už její listy, které se dají použít do salátu, obsahují hodně železa, vápníku, beta-karotenu a vitamínu C
Červená řepa (nejlépe syrová) se doporučuje jako prevence proti rakovině, upravuje krevní tlak, je prevecí proti anemii, má hodně vitamínu B, C a je velkou zásobárnou kyseliny listové, draslíku a zinku, je dobrým pomocníkem při podpoře imunity či v boji proti mykózám

další léčivé účinky červené řepy (zdroj)

  • Vytváří vazivové tkáně.
  • Zpevňuje kůži, zesiluje stěny cév, posiluje kosti.
  • Neutralizuje a odstraňuje jedovaté látky, zvláště v mozku.
  • Podporuje růst buněk a opravuje jejich jádra.
  • Zvětšuje množství žaludečních šťáv a tím zlepšuje využití bílkovin.
  • Aktivuje tvorbu červených krvinek a tím zásobování buněk kyslíkem.
  • Vyvolává optimističtější náladu.
  • Podporuje vylučování vody a kyselin z těla.
  • Zbavuje střeva jedovatých látek, odstraňuje zácpu.
  • Dodává pružnost a lesk pleti, vlasům a nehtům.

Nejjednodušší, co s řepou můžete udělat, je odšťavnit ji. Dobrá bývá v kombinaci s mrkví či jablíčkem.

 - řepu si strouhám do salátů (třeba jen tak s jogurtem, nebo s křenem)
 - peču v troubě s bylinkami nebo s dýní hokkaido, jablíčky a vlašskými ořechy, které zakápnu štýrským dýňovým olejem.
 - Jedním z mlsání (krom čokolády a jiných zdravých či nezdravých věcí), které mám ráda jsou sušené chipsy z červené řepy. Pokud nemáte sušičku či se vám s tím nechce sušit v troubě (nejlépe do 42°C), rozhodně doporučuji zakoupit chipsy od Lifefoodu.


 - samozřejmě si můžete udělat méně zdravou verzi, kdy na tenké plátky nakrájenou řepu, klidně i petržel či celer promnete s olejem, solí a bylinkami a upečete v troubě

 - v zimě si ráda jako přílohu nebo do salátu dávám také domácí pickles neboli kvašenou zeleninu.

 - jednou jsem v Praze ochutnala vynikající chlebíček s řepnou pomazánkou a kozím sýrem. Pomazánka byla z řepy, majonézy, jablečného octa a strouhanky. Já nabízím obdobnou a snad i trošku zdravější verzi


 - výborné jsou třeba placičky z červené řepy, které se dají udělat opravdu na mnoho způsobů



 - no a těm, kteří milujete sladké, bude určitě chutnat sladká verze ve formě čokoládového chlebíčku z červené řepy. Receptů je mnoho (proto ani nedávám svůj recept), já používám podobný, jen dávám celozrnnou a špaldovou mouku a místo cukru pak nějaký slad nebo cukru alespoň méně.



No a jen jsem to dopsala, už mám chuť dát si řepu, asi se vrhnu na pomazánku a půjdu si nasušit hromadu řepy na mlsání.

Žádné komentáře:

Okomentovat